ماستری جامعه شناسی

در باره ماستری جامعه شناسی

جامعه شناسی علم شناخت جامعه و پدیده های موجود درآن است. در این علم، هر چند چیزی از نو اختراع یا بنا نمی گردد، اما دانشی است که به کمک آن می توان نظم هندسی جامعه را تغییر داد و از طریق آن امکان عبور از وضع نامطلوب موجود به سوی وضع آرمانی تر و مطلوب تر در آینده را کشف نمود. آنچه در جامعه  شناسی مورد مطالعه قرار می گیرد ، جامعه با تمام نهاد ها و ساختار های آن است . تفاوت جامعه شناسی با سایر علوم در این است که تصویر عام و کلی از اجتماع به ما ارائه نمی دهد که ما را به درون اجتماع برده و با گوشه گوشه و تک تک اجزاء و عناصر اجتماع آشنا می سازد . اجزاء و عناصری که به ویژه در کشور بحران زده و جنگ زده یی مثل افغانستان از اهمیت دوچندان برخوردار اند از سیاست، فرهنگ، اقتصاد و نظام اجتماعی گرفته تا کوچ نشینی، روستا نشینی، شهر نشینی، جنگ ، خشونت ، مهاجرت، فقر بیکاری، الگوهای انکشاف، علل عقب ماندگی، و چگونگی ظهور فساد، معضلات، نابسامانی ها و کجروی ها اجتماعی و غیره.


نیاز سنجی

افغانستان یک کشور بحران زده و در حال گذار است . جامعه  شناسی به عنوان تنها دانش که جامعه را در ابعاد و سطوح مختلف آن- سطح کلان، سطح میانه و سطح خورد- مورد مطالعه قرار میدهد ، می توان در فهم و شناسایی پیچیدگی بحران کنونی ، زمینه ها و عوامل این بحران، پیامدها و نتایح آن و سر انجام کشف ودست یابی به راه حل اساسی و بنیادین آن ، نقش اساسی بازی نماید. در حقیقت ، جامعه شناسی به عنوان علم مادر و پایه در مطالعات انسانی واجتماعی عهده دار و برسی ومطالعه بسیاری از مسائل بنیادی است که امروزه جامعه و نظام سیاسی افغانستان با آن دست وپنجه نرم می کند، از قبیل : پروسه ملت سازی ، مسئاله خشونت سیاسی ، انحرافات اجتماعی، موانع و دشواری های انکشاف شهری و روستایی ، شکاف های قومی ، نابرابری اجتماعی ،حاشیه نشینی شهری، موانع و چالش های صنعتی شدن، دشواری های مطالحه و آشتی ملی، برنامه ریزی جمعیتی و بسیاری از مسائل خرد و کلان دیگر جامعه. با این وجود، نکات زیر را میتوان مهم ترین نیاز های اساسی برای تاسیس دوره ماستری رشته جامعه شناسی برشمرد

  1. تربیت کارشناسان و متخصصان ماهر مسائل اجتماعی در عرصه های مختلف از قبیل مسائل اجتماعی افغانستان، احصاییه نفوس و برنامه ریزی جمعیتی، بزه کاری و آسیب های اجتماعی، بحران ها سیاسی، خشونت سیاسی کمبود و کاهش سرمایه اجتماعی ، منازعات قومی ، زاغه نشینی و حاشیه نشینی شهری موانع و دشواری ها انکشاف شهری و روستایی، مسائل مرتبط با کوچی ، مهاجرت، شهر نشینی و انکشاف بشری مصرف، پس ماندگی، فقر، بی سوادی، اعتیاد، طلاق، افزایش جرایم، ناامنی و چگونگی بازگشت به وضعیت عادی پس از جنگ.
  2. فراهم سازی تسهیلات آموزشی با کیفیت بالا در مقطع تحصیلات تکمیلی برای هموطنان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته جامعه شناسی،
  3. زمینه سازی برای ادامۀ تحصیل محصلان بسیار زیادی از مقطع لیسانس جامعه شناسی در دوره های مختلف از دانشگاه های دولتی یا موسسات تحصیلات عالی خصوصی از جمله پوهنتون کاتب فارغ شده اند؛
  4. توسعه و ارتقای ظرفیت نیروی بشری کشور در زمینه مسائل اجتماعی؛
  5. زمینه سازی برای گسترش و انکشاف رشته جامعه شناسی در داخل افغانستان؛

تعریف دوره

دوره ماستری جامعه شناسی شامل درسهای اصلی ، تخصصی ، اختیاری و پایان نامه است که محصلان با گذراندن موفقیت آمیز آن، مدرک معتبر دانشگاه را دریافت می کنند.

مزیت ها

با توجه به برنامه ای که تنظیم شده ، فارغ التحصیلان رشته جامعه شناسی از مقطع ماستری توانایی ها زیر را خواهند داشت:

  1. انجام کارهای تحقیقی و انجام مطالعات و بررسی های اجتماعی ، اقتصادی و مدیریت برنامه های مطالعاتی مورد نیاز کشور؛
  2. کمک ، راهنمایی و مشاوره به نهاد های سیاست گذار و اجرایی مربوطه در مورد پیچیده ترین مسائل اجتماعی از قبیل بحران های سیاسی، مسالۀ مصالحه و آشتی ملی، علل رشد بنیاد گرایی مذهبی، راه حل ها برای کاهش شکاف ها قومی ، مسأله نابرابری اجتماعی ، بررسی علل بزه کاری ها و انحرافات اجتماعی از قبیل دزدی ، اعتیاد، فقر، طلاق ، ناامنی ، خشونت، بیسوادی، بی اعتمادی، فساد اداری، ناکارآمدی نهادهای اجرایی، حاشیه نشینی شهری و غیره.
  3. اجرای برنامه های مختلف در سطوح مختلف دستگاه ها اجرایی؛
  4. همکاری و جهت دهی رسانه ها عمومی در نحوۀ پرداختن به مسائل بنیادین و اجتماعی کشور؛
  5. انجام امور مربوط به برنامه ریزی ها اجتماعی در سطح استادی؛
  6. کمک و مساعدت در طرح درست پلان های انکشافی شهری و روستایی؛
  7. کسب آگاهی ها و تجارب لازم برای گذرانیدن دکترا؛
  8. تدریس درس ها و مضامین مرتبط با رشته علوم اجتماعی در دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی در کشور.

شکل نظام تحصیلی

نظام درسی کاتب در رشته جامعه شناسی کریدتی است و هر کریدت شانزده ساعت درسی (50دقیقه ای) است که در قالت یک سمستر ارائه می گردد.


کریدت های درسی

تعداد کریدتهای درسی دوره ماستری رشته جامعه شناسی 36 کریدت است و محصلان برای دریافت مدرک ماستری باید حد اقل 36 کریدت را بگذرانند.


طول دوره تحصیل

طول دوره ماستری رشته جامعه شناسی دو سال تحصیلی است که به طور معمول یک نیم سال اول به گذراندن دروس و نیم سال آخر به پایان ناه نویسی اختصاص می یابد. نظام آموزشی دوره ماستری جامعه شناسی کریدتی است که در آن هر سال تحصیلی شامل دو سمستر و هر سمستر شامل شانزده هفته کامل آموزشی است.


مواد و ضرایب امتحانی

مواد و ضرایت امتحانی دوره ماستری جامعه شناسی به شرح زیر اند:

ردیف عناوین درسی ضریب
1 زبان عمومی و تخصصی 2
2 روش تحقیق 3
3 نظریه های جامعه شناسی 3
4 حوزه های جامعه شناسی 6

توجه

کلیه فارغ التحصیلان رشته های مختلف لیسانس مجاز است هستند در آزمون دوره ماستری جامعه شناسی شرکت نموده و در صورت موفقیت داده تحصیل دهند.


تعداد کریدیت های درسی

کریدت های درسی دوره ماستری جامعه شناسی شامل36 کریدت شه شرح زیر است:

ردیف محور های درسی تعداد کریدت
1 دروس اصلی 16
2 دروس تخصصی 26
3 پایان نامه 6
جمع کل کریدت ها 48

توجه:

  1. دانشجویان فارغ التحصیل رشته های غیر علوم اجتماعی الزاماً باید دروس زیر را در طی یک سمستر، 8 کریدت را به عنوان دروس پیش نیاز بگذرانند.
  2. نمرات دروس پیش نیاز در ترانسکریپت نمرات نهایی دانشجویان ثبت نمی گردد.

فیس و هزینه های تحصیلی

شماره دانشکده فیس ثابت نرخ هر واحد درسی تعداد واحد درسی اصل فیس مبلغ قابل پرداخت برای یک سمستر
1 ماستری جامعه شناسی AFN 20,000 AFN 5,000 10 AFN 70,000 AFN 70,000
2 مونوگراف ماستری AFN 20,000 AFN 7,000 6 AFN 62,000 AFN 62,00
0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-04-19