تور تجاری محصلان به نمایشگاه محصولات زراعتی بادام باغ کابل

دانشکده اقتصاد در راستای ماموریت و جهت تحقق فعالیت سوم هدف هشتم پلان عملیاتی سال 1402 خویش سیر علمی را به بیست و نهمین نمایشگاه محصولات زراعتی بادام باغ کابل برگزار نمود. این سیر علمی روز پنجشنبه مورخ 27/7/1402 از ساعت 9:30 تا 2:30 بعد از ظهر با حضور 47 تن از محصلین سمسترهای مختلف اقتصاد تجارتی و اداره تجارت و همراهی آمرین دیپارتمنت ها برگزار گردید. در تاریخ مذکور قبل از شروع برنامه آمر دیپارتمنت اداره تجارت در مورد اهداف نمایشگاه محصولات زراعتی و اهمیت آن در بازاریابی محصولات زراعتی افغانستان توضیح داد، سپس محصلین دانشگاه را به مقصد محل برگزاری نمایشگاه ترک نمودند. در محل برگزاری نمایشگاه نیز محصلان با دیدار از غرفه های محصولات مختلف با نحوه تولید، هزینه های تولید، چالش ها و مشکلاتی که زارعین با آن مواجه هستند آشنا گردیدند.

محصلان از تکنالوژی ها و ماشین آلات مورد استفاده در بخش کشاورزی دیدن نموده و آمر دیپارتمنت اقتصاد تجارتی نقش تکنالوژی را با استفاده از مدل توسعه روستایی برای آنها تشریح نمود و اهمیت تکنالوژی در افزایش تولیدات زارعتی را با توجه به تجربه کشورهای توسعه یافته توضیح دادند. در ادامه محصلان از غرفه ریاست تحقیقات محصولات زراعتی دیدن نموده و با نتایج تحقیقات علمی این ریاست در تولید محصولات مختلف آشنا شدند و مسئول غرفه تحقیقات نحوه تحقیقات خویش در تغییر ژن بذرها و تخم ها را جهت افزایش تولید توضیح داد و از چالش ها و مشکلات ترویج تخم های اصلاح شده در میان دهاقین سخن گفت. بعد از آن محصلین با محصولات ولایت ها و مناطق مختلف کشور آشنا شدند غرفه دارهای در مورد پروسه تولیدات خویش معلومات ارائه نمودند.

همچنین آمر دیپارتمنت اداره تجارت در مورد نقش مدیریت شرکت های تولید کننده محصولات زراعتی توضیح داد و بیان نمود که افغانستان به عنوان یک کشور زراعتی شناخته می شود و محصولات زراعتی مهمترین قلم صادراتی کشور می باشد و افغانستان می تواند با مدیریت درست تولید، بسته بندی مناسب، بازاریابی محصولات در خارج از کشور سالانه میلیاردها دالر عایدات داشته باشد که نتیجه آن ورود اسعار خارجی به کشور، انکشاف روستاها، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و در نهایت آبادانی کشور خواهد بود.

در پایان محصلین با خرید برخی محصولات به عنوان تحفه، محل نمایشگاه را ترک نمودند و با صرف نان چاشت در یکی از رستورانت های شهر تور به پایان رسید.

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-05-10